
(Tucson) A Tucson jury Friday found
the Center for Biological Diversity, a
well-known environmental group, guilty
of making “false, unfair, libelous and
defamatory statements” against Jim
Chilton, a fifth generation Southern Ari-
zona Rancher.

In a judgment announced during the
noon hour, the jury awarded Chilton
$100,000 in actual damages, and
$500,000 in punitive damages for de-
faming him and his family business in a
two-page press release and 21 photo-
graphs posted on the Center’s website
in July 2002 that were false and mis-
leading regarding Chilton’s 21,500 acre
Montana grazing Allotment northwest
of Nogales.

“This case is more about the truth than
about money. After all expenses have
been covered, I am going to donate all
the remaining money to the Arizona
Cattle Growers Association to be used
for the truth and responsibility for cattle
grazing issues”, said Chilton.

The suit was filed, according to
Chilton, because he wanted to challenge
the way the Center for Biological Di-
versity does business.

“They don’t use science, they use
scare tactics,” said Chilton. “They also
use endangered species as surrogates
to obtain their own goals and to raise
money,” he added.

According to last year’s annual state-
ment, the Center for Biological Diver-
sity has an annual budget of $2.9 mil-
lion, and assets of $2.4 million. The jury
agreed with Chilton’s claim, citing the

Center did make false statements in a
news advisory, and that misleading pho-
tographs were used in an unsuccessful
effort to block renewal of Chilton’s
grazing permit. The jury also cited that
the Center did not accurately describe
the condition of the grazing allotment.

The judge in the case asked the jury
specific questions related to the claim,
in which the jury responded in favor of
Chilton.

“It’s not very common for a rancher
to sue an environmental group. But in
this case, they attacked my client per-
sonally and misstated the facts,” said
Kraig Marton, Chilton’s attorney. “We
are very pleased with the jury’s deci-
sion and judgment,” said Marton.

The lawsuit named not only the Cen-
ter for Biological Diversity, but also three
of its current and former employees:
Martin Taylor, author of the release;
Shane Jimerfield, the Web site designer
who posted it; and A.J. Schneller, who
was responsible for some photos and
captions, and Kieran Suckling, the Ex-
ecutive Director of the Center who,
Marton says, set the tone for making
the false statements.

Jury Awards $600,000 to Arizona Rancher; Environmental Group
Found Libel for False Statements and Accusations

MONDAY
January 24, 2005


